"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز مخصوصا آنهایی که با نظرات مفیدشون در جواب سوالات پست قبلی به روشن شدن زوایای بحث کمک کردند، مجددا میلاد مسعود حضرت مهدی موعود (عج) رو خدمتتون تبریک و تهنیت عرض می کنم.
در ادامه پست قبلی و جهت پاسخگویی به سوالات مطرح شده ابتدا برخی نظرات رو در معرض دید دوستان قرار میدم و در پایان نیز نظرات و برداشت های خودم رو می نویسم. امیدوارم دوستان با کامنت های خوبشان نواقص بحث رو بر طرف کنند.

y
سلام. میلاد حضرت مهدی موعود (عج) مبارک. امام عصر عج حجت خدا بر روی زمین است و بدون ایشان اتصالی بین زمین و آسمان نیست(این السبب المتصل بین الارض و السماء) یعنی او ولی نعمت است و بواسطه او خداوند به بندگانش رزق و روزی و سلامتی و ... می دهد پس او هر لحظه با ماست و برای ما دعا می کند و قطعا جواب سلام و دعا و توسل ما را هم می دهد ولی برای بعضی ها خصوصا دعا می کند و عنایت دارد(اونم بخاطر عمل خود افراد است) پس عموما همه ما شامل دعا و عنایت حضرتش هستیم ولی خصوصا افراد ناب.
اصلا دوران غیبت یکی از عللش برای آزمودن افراد است شاید این جواب نشنیدن ظاهری برای این باشد که ما آزموده شویم و با وجود این نشنیدن جواب ها دلسرد نشده و همچنان به انتظار بنشینیم.
از طرفی انتظار از این حیث بهترین اعمال معرفی شده که موجب رشد است، انسانی که منتظر است باید خودش را آنطور تربیت کند که شخص مورد انتظار دوست دارد و منتظر باید هر روزش بهتر از دیروز بوده و در راه رشد و تعالی باشد اگر چنین شد می توان گفت روز به روز به امام عصر نزدی تر می شویم و برای ظهور آماده می شویم.

در نتیجه باید گفت:

این دوران دو حیث امتحان و تربیت دارد و باید در هر دو موفق بود.

خداوند توفیق خوب بودن، خوب ماندن و پاک به آقا رسیدن را روزیمان کند.
___________________________
مهدی
سلام
در مورد مطالبی که نوشتین زیاد فکر کردم، راستش این مائیم که کوتاهی می کنیم و به وظایفمون عمل نمی کنیم و گرنه امام زمان هم سلام ما را می شنود، هم جواب می دهد و هم توسلات و دعا و قربانی ما را می پذیرد و جواب می دهد.
حقیقت اینست که ما آنطو که باید با ایشون انس نمی گیریم و این یکی از نشانه های غربت اوست و تا ماها مضطر نشیم و عاجزانه نخواهیمانگار آمادگی ظهورش را نداریم و به نظرم این دعاها و نذر و نیاز برای فرجشش خوب است ولی
" دو صد گفته چون نیم کردار نیست "
باید اهل عمل بود و بس.

از مطلب خوب و فکورانه شما ممنونم.
____________________________
وحید
سلام.
مطلب بسیار خوبی بود به شرط اینکه این سوالات رو جواب بدید و برای مخاطبین روشن شود چی به چیه.

قطعا امام زمان (عج) سلام ما رو می شنود و جواب می دهد ولی مشکل از ماست که جواب را نمی شنویم.
در توسلات و قربانی ها هم همینطور حتما جواب ما را می دهند و عنایت دارند ولی چون ما خودمون رو کامل نساخته ایم نمی توانیم درک کنیم.
البته خیلی جاها برامون محسوس و ملموس هست که جواب گرفتیم.
ولی ای کاش با ترک گناهان می توانستیم آنقدر پاک بشیم و ظرفیت پیدا بکنیم تا صدای آقا رو هم بشنویم.
البته مهم دیدن یا شنیدن چهره و صدای آقا نیست، مهم عمل ماست که باید ا توجه به رضایت ایشون صورت بگیره.
اگه اقا رو ببینیم و جواب سلاممون رو هم بدهند و ما بشنویم ولی اهل عملی نباشیم که رضایت ایشان در آن باشد چه فایده ای دارد؟؟؟!
مثل بیشتر افراد زمان پیامبر(ص) و ائمه (ع).

نتیجه:

مهم اینه که در انجام و ترک کارها رضایت امام عصر (عج) رو در نظر بگیریم و بر همون اساس عمل کنیم. همین کافی خواهد بود.
_____________________________
پریا
سلام دوست گرامی مث همیشه عالی بود.فکر میکنم آقاهمیشه به ما لطف دارن این ماهستیم که الطاف آقارا نمی بینیم.اعیاد برشما مبارک.
_____________________________
دختران باباعطا
سلام علیکم.
امام عصر روحی فداه، همیشه حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند. امکان ندارد به ایشان سلام کنیم و جواب نگیریم. اما دنیاطلبی، گناهان کوچک و بزرگ، ظلم و حق کشی، و بسیاری از خطاهای ما، حجابیست میان ما و حضرتش

برای درک ایشان و ایجاد انس و الفت، راهی نیست جز ترک گناه و افزایش حب اهل بیت علیهم السلام در روح و جانمان.
______________________________
فاطمه
سلام و عرض ادب...
خیلی جالب بود.. به نظر من ایجاد اتصال فقط در قلب کلید میخوره و این برقرار کردن ارتباط یا همون اتصال با امام عصر عج خیلی هم سخت نیست. قلب پاک و صاف هم برای ایجاد اتصال لازمه رعایت کردن یک سری موارده.. وقتی همه چیز سلسله وار مثل زنجیر با هم ارتباط صحیح پیدا کند اتصال خودش برقرار میشه چون قلبت صاف شده.. التماس دعا..اللهم عجل لویک الفرج
______________________________
مردانپور
با سلام. دیدن و شنیدن آنچه که همه می بینند ومی شنوندهنر نیست هنر دیدن وشنیدن نادیده ها وناشنیده هایی است که دیگران (نامحرمان)نه می بینندونه می شنوندواین هم شروطی داردکه اصلی ترین آن محرمیت است ومحرم بودن یعنی اهلیت داشتن یعنی مشابهت وهم سنخ بودن ویعنی عاشق بودن که عاشقی شیوه رندان بلاکش باشدوباید طوری زیست که به قول حافظ:
در ضمیر ما نمی گنجد به غیراز دوست کس
هردو عالم را به دشمن ده مارا دوست بس
واگر این شدهم می بینی وهم می شنوی وهم.....................
پاسخ عیسی برادری : سلام. ممنون از بابت حضور و نظر عالمنتون.
تو اول بگو با کیان زیستی
من آنگه بگویم تو کیستی
___________________
ناریان مر ناریان را همدمند
نوریان مر نوریان را جاذبند
__________________
از شعر حافظ هم استفاده میشه که باید غیر دوست را از دل بیرون کرد تا دوست در دل جای گرفته و انس با او سهل گردد.
اگر چنین شود به تدریج حرف زدن با او نجوا و درد دل با او لذت بخش و آرامش میهمان وجودمان خواهد شد.
و این انس رفته رفته به ملکه تبدیل شده و عامل بازدارنده ای در برابر آفات دنیوی خواهد بود. در نتیجه توجه او هم جلب خواهد شد و حضورش احساس.
با این احساس تقرب حاصل خواهد شد و لذت از انس با او فزونی خواهد گرفت و دیگر کسی و چیزی نخواهد توانست مانع حضور او در دل شود و البته از این رهگذر آثار فراوانی در گفتار، رفتار، و زندگی انسان آشکار خواهد شد.
بخاطر همین است که معصوم (ع) می فرماید: با هر که دوست شوی شبیه او می شوی. یا هر کس با دوست خود محشور خواهد شد.
_________________________
هادی تلنگر
سلام. در اذن دخول حرم امام رضا(ع) ( کاش وقتی اذن دخول را ترجمه می کردند اسمش را می گذاشتن اجازه ورود) می خوانیم: خداوندا من معتقدم... که معصومین مقام و رتبه مرا می بینند؛ " یرون مقامی"
وکلام مرا می شنوند؛ " وتسمع کلامی"
و سلام مرا علیک می کنید؛ " و ترد سلامی"
منتها حجابی بر گوش های ما قرار دادی که از شنیدن جواب آنان محرومیم؛ "و انک حجبت عن سمعی کلامهم"
ولی در عوض بابی دیگری را برایمان گشودی "و فتحت بابی"
اگر چه از شنیدن صدایشان محرومم ولی همین قدر که از مناجات با آنها لذت می برم معلوم است که جوابم را (حتی قبل سلام من ) داده اند؛ "و فتحت بابی بلذیذ مناجاتهم"...
***
این از طرف اهل بیت***
*
اما حرف این جاست که زبان حال امام زمان (عج) چیز دیگری است می فرماید:
بارها دیدم تو را کردم سلام تو جواب من ندادی یک کلام*


جمع بندی:
1- ضمن سپاس از نظرات خوب دوستان، نظرات عموما مفید و بعضیاشون قانع کننده بودند.
2- اینکه امام عصر (عج) از نظرها غایبند دلیل بر دوری ایشان از ما و احوالاتمان نیست بلکه ایشان اشراف کامل بر کارها و اموراتمان دارند.
3- جواب حضرت به سلام، دعا و توسلات ما امری بدیهی است چون ایشان حجت خداوند در روی زمین بوده و سبب اتصال و ارتباط بند گان به خداوند متعال می باشند و از آن جهت که جانشین رسول خدا(ص) می باشند، مأمور خداوند برای هدایت بشر بوده و وظیفه تربیت افکار و سوق افراد به سوی کمال را دارند، البته در دوران غیبت بخشی از این کار را شخص حضرت انجام می دهند مثلا در اثر دعای ایشان ماها به بعضی از توفیقات دست می یابیم و از بعضی محرمات دور می شویم بخش دیگری از کارهای ایشان به دست معتمدین و نواب خاصشان در دوران غیبت صغری و توسط نائب عام در دوران غیبت کبری انجام می گیرد( انجام کارهای اجرایی حکومت و زمینه سازی دوران ظهور و رتق و فتق امور مؤمنین و گرفتن وجوهات و خرج آن در امور مورد نیاز)
4- نحوه شناسایی نائب عام حضرت، بر اساس کدی است که خودشان فرمودند: که در حوادثی که برایتان پیش می آید به راویان احادیث ما مراجعه کنید.(منظور علمای عادل و مراجع هستند که در بین ایشان ولی فقیه که زعامت امت اسلامی را بر عهده دارد دارای ارجحیت است و حکم حکومتی او برای سایر مراجع هم تکلیف آور است)
5- حضرت ولی عصر از آن جهت که ولی خدا بر روی زمین هستند به صورت عام همه را دعا می کنند حتی کافران! چون ایشان دلسوز همه هستند و دوست دارند همگان به سوی خداوند هدایت شده و از عذاب و عقاب اخروی در امان باشند که در این میان بعضی افراد به دلیل نداشتن زمینه و ظرفیت از فیض دعای حضرت محروم شده و دعای ایشان در حقشان مستجاب نمی شود. ولی عده ای شامل این دعای عام شده و تعداد دیگری به دلیل اعمال صالحشان به صورت مخصوص مورد عنایت و دعای امام عصر(عج) قرار می گیرند. ایشان در توقیع شریفشان به شیخ مفید(ره) می فرمایند: انّا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم یعنی: ما از مراعات حال شما کوتاهی نکرده و یادتان را فراموش نمی کنیم که اگر چنین بود فیض و رحمت الهی از شما قطع و بلای او شامل حالتان می شد. از این فرمایش هم صحت مطالب فوق را در می یابیم.
6- در مورد اینکه آیا امام ما را دوست دارد یا نه، باید عرض کنم: در روایات هم داریم که هر وقت خواستی بدانی کسی تو را دوست دارد یا نه به دلت مراجعه کن و ببین خودت چقدر او را دوست داری، هر مقدار که تو او را دوست داشته باشی او هم تو را دوست دارد.
اما در مورد امام زمان(ع) مقداری فرق می کند، چون دوست داشتن های ما معمولا جنبه عاطفی و احساسی دارد و البته این دوست داشتن هم خالی از عاطفه نیست ولی باید جنبه اعتقادی و معنوی را هم اضافه کرد چون اینجا ایشان امام است و ما پیرو، و باید دوست داشتن و محبت قلبی خودمان را در عمل به اثبات برسانیم یعنی دوست داشتن منهای عمل صالح و گوش به فرمان امام بودن به معنی سستی و عدم اثبات دوستی است و باعث دوری ما از ایشان می شود.
پس برای ایجاد، دوام و ارتقای این دوستی باید علاوه بر محبت قلبی در عمل هم آنطور باشیم که او از ما انتظار دارد.
نتیجه اینکه: او ما را به مقدار عملمان دوست دارد و ما هم به اندازه کارهای خوبمان به حضرتش نزدیک و به مقدار کارهای بدمان از او دور می شویم.
امام باقر (ع) در این مورد می فرمایند: کاش به همان مقدار که در دلهایتان ما را دوست دارید در عملتان نشان می دادید و پیرو ما بودید.





طبقه بندی: اعتقادی،  عمومی،  دلنوشته،  فلسفه احکام، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 26 تیر 1390 | توسط : عیسی برادری | نظرات()