"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

مردهایی‌ که‌ پس‌ از ازدواج‌ از حقوق‌ و اختیاراتی‌ که‌ اسلام‌ به‌ آن‌ها داده‌ سوءاستفاده‌ می‌کنند، با آنان‌ چه‌ باید کرد؟
درست‌ است‌ که‌ مردها از حقوق‌ و اختیاراتی‌ در اداره خانه‌ و خانواده‌ برخوردارند اما معنای‌ مدیریت‌ دیکتاتوری‌ و زورگویی‌ و بداخلاقی‌ نیست‌، بلکه‌ هر مدیری‌ که‌ زورگویی‌کند و به‌ ناحق‌ عمل‌ نماید، مدیریت‌ نکرده‌، زیرا در نهاد مدیریت‌، عمل‌ به‌ حق‌ و صواب‌ و برخورد صحیح‌ و منطقی‌ نهفته‌ است‌.
اگر فرض‌ کنیم‌مدیر کارخانه‌ یا اداره‌ای‌ با خشونت‌ و بدرفتاری‌ برخوردکند، همه‌ از او زده‌ و رنجور می‌شوند و این‌ مدیریت‌ را نمی‌پسندند. از امیرالمؤمنین‌(ع) نقل‌ شده‌:"من‌ استبد برأیه‌ هلک‌؛ هر کس‌ خود محور و مستبد باشد و بخواهد فقط‌ حرف‌ خود را به‌ کرسی‌ بنشاند، هلاک‌ می‌شود و به‌ نتیجه‌ نمی‌رسد."[1]
مدیر عاقل‌ کسی‌ است‌ که‌ نیمی‌ از وجودش‌ تحمل‌ و نیمی‌ چشم‌ پوشی‌ باشد. علی‌(ع) می‌فرماید:"العاقل‌ نصفه‌ تحامل‌ و نصفه‌ تغافل‌".[2]
پیامبر(ص) فرمود:" اعقل‌ الناس‌ أشدهم‌ مداراة‌ للناس‌ و أذلّ الناس‌ من‌ أهان‌ الناس‌؛[3] خردمندترین‌ مردم‌ کسی‌ است‌ که‌ بیش‌ از همه‌ با مردم‌ مدارا نماید و ذلیل‌ترین‌ مردم‌ کسی‌ است‌ که‌ به‌ مردم‌ اهانت‌کند."
البته‌ باید متذکر شویم‌ برخی‌ از افراد که‌ کمالاتی‌ دارند، نواقص‌ و عیوبی‌ نیز دارند. انسان‌های‌ کامل‌ که‌ دارای‌ تمام‌ ویژگی‌های‌ بارز و صفات‌ پسندیده‌ باشند، کم‌تر یافت‌ می‌شود. مرد و زنی که با هم زندگی‌ می‌کنند، اولاً باید یکدیگر را تحمل‌ کنند، گر چه‌ برخی‌ از نقص‌ها را داشته‌ باشند.
با کمبودهای‌ یکدیگر بسازند. اگر زنی‌ تمام‌ کوشش‌ خود را مبذول‌کند تا شوهری‌ پیداکند که‌ از تمامی‌ جهات‌ کامل‌ باشد، نمی‌یابد. اگر مردی‌ تمام‌ همت‌ خود را بر آن‌ دارد که‌ همسری‌ پیدا کند که‌ از تمامی‌ جهات‌ پسندیده‌ باشد، نمی‌یابد. مرد و زن‌ باید نیمی‌ را بر تغافل‌ و نادیده‌ گرفتن‌ بگذارند و نیمی‌ را تحمل‌ کنند. معنای‌ این‌ جملات‌ آن‌ نیست‌ که‌ مرد و زن‌ نباید عیوب‌ خود را برطرف‌ کنند. وظیفة‌ هر کس‌ این‌ است‌ که‌ عیب‌های‌ خود را بیابد و آن‌ها را برطرف‌کند.
ثانیاً اگر عیبی‌ از شوهر مشاهده‌ می‌کند، باید با زبان‌ مناسب‌ به‌ او تذکر دهد و اگر به‌ حرف ‌او توجه‌ نمی‌کند، باید از دیگران‌ مانند مادر شوهر یا پدرشوهر یا خواهران‌ یا برادران‌ او کمک‌ بگیرد. البته‌ باید توجه داشت که‌ گاهی‌ دیگران‌ از عیب‌ او اطلاعی‌ ندارند و اگر همسر جهت اصلاح به دیگران بگوید، ممکن‌ است‌ نتیجة‌ معکوس‌ بگیرد. باید کسانی‌ را واسطه‌ قرار دهند که‌ بازتاب‌ منفی‌ نداشته‌ باشد.
ثالثاً برخی‌ از خانم‌ها می‌توانند با برخوردهای‌ زیبا و جذاب‌ و با پوشش‌ زیبا و آرایش‌ در خانه‌ شوهر را مطیع‌ خود گردانند و او را تحت‌ جذبة‌ خود درآورند.
[1]نهج‌ البلاغه‌ قصار الحکم‌، 161.
[2]غرر الحکم‌، ج‌ 6، ص‌ 31.
[3]بحارالانوار، ج‌ 72، ص‌ 52.


در جهت تکمیل مطالب پست قبلی  این پست رو نیز نوشتیم ولی از پرداختن به مسائل جزئی پرهیز کردیم. چون دوستان در نظرات خود به موارد تکمیلی و احیانا نقص های مطلب اشاره می کنند و جواب کامنت ها می تواند سوالات احتمالی را پاسخگو باشد. لذا نظرات شما دوستان عزیز می تواند چراغ راه خیلی از افرادی باشد که به دنبال پاسخی روشن برای ادامه زندگی سالم و بی دغدغه اند.





طبقه بندی: فلسفه احکام، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 4 اردیبهشت 1390 | توسط : عیسی برادری | نظرات()