"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

بدون هیچگونه تردید اگر تلاش گسترده امامان در حوزه تبیین دین نبود امروز از دین چیزى جز خرافه و موهومات باقى نمانده بود. آنها بودند که حتى در سخت ترین شرائط تمام همّت خود را در این جهت مصروف نمودند. آنها از هر فرصتى براى این کار استفاده مى کردند در تاریخ زندگى مولى على(ع) آمده است:[روى انّه کان اذا یفرغ من الجهاد یتفرغ لتعلیم الناس و القضاء بینهم](1) روایت شده است که هرگاه مولى على(ع) از نبرد فراغت پیدا مى کرد به آموزش مردم و داورى بین آنان مى پرداخت.

نیز حضرت امام باقر(ع) در تبیین سیره مولى على(ع) مى فرماید: [کان علىٌ(ع) اذا صلّى الفجر لم یزل معقب الى ان تطلع الشمس فاذا طلعت اجتمع الیه الفقراء و المساکین و غیرهم من الناس فیعلّمهم الفقه و القرآن و کان له وقت یقوم فیه من مجلسه ذلک](2) روش حضرت مولى على(ع) این بود که وقتى نماز صبح را به جا مى آورد در حال تعقیب نماز بود تا خورشید طلوع مى کرد. هنگام طلوع خورشید، تهى دستان و مستمندان و دیگر قشرهاى مردم نزد او جمع مى شدند او به آنان دین شناسى و قرآن مى آموخت و در ساعتى خاص از این جلسه برمى خاست.

این منش مولى على(ع) بود. همانگونه که در جبهه رزم نظامى اهتمام داشت همانگونه در جبهه فرهنگى تلاش وافر داشت و اصولاً حضور در این جبهه را وظیفه حکومت مى دانست، مى فرمود از جمله وظیفه حکومت اسلامى آن است که: [...و تعلیمکم کیلا تجهلوا و تأدیبکم کیما تعلموا...](3) شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید و آداب آموزم تا بدانید.

نیز به استاندارش قثم بن عباس مى نویسد:[...و اجلس لهم العصرین فافت المستفتى و علّم الجاهل و ذاکر العالم...](4) ...بامداد و شامگاه براى آنان مجلس ساز آنرا که خواهد فتوا ده و نادان را بیاموز و با دانا به گفتگو بپرداز...


سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین(ع) نیز در دوره ده ساله امامت خود پس از شهادت امام حسن(ع) در سنگر برادر قرار داشت.

برخى از برگزیدگانى که از مکتب امام حسن(ع) بهره مند شدند، از مکتب سالار شهیدان هم بهره گرفتند و کسانى دیگر همچون ابو سعید خدرى، انس بن حارث، جابربن یزید جعفى، جعدة بن هبیرة، طاوس یمانى، عبداللّه بن عباس، و... اینها علاوه بر یاران فداکارى بودند که همچون خورشید در بین یاران امام مى درخشیدند.

حضرت در ابواب مختلف دین، عرصه فقهى، تفسیرى، اخلاقى، کلامى و... و... رهنمودهاى فراوانى دارند.(5)

گرچه قیام خونین حضرت را باید به نحوى قیام فرهنگى بنامیم. قیامى که فرهنگ دفاع از دین، استقامت در راه حق، ایثار در راه حق و... و... را به انسانها تا روز قیامت آموخت.


1. ارشاد القلوب، ص 218؛عدة اسلامى، ص 101؛ بحارالانوار، ج 103، ص 16؛ موسوعة الامام على بن ابى طالب، ج 3، ص 420.

2. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید معتزلى، ج 4، ص 109؛ بحارالانوار، ج 41، ص 133.

3. نهج البلاغه، خطبه 34.

4. همان، نامه 67.

5. به کتاب مسند الامام المجتبى(ع) تألیف عزیز اللّه عطاردى مراجعه فرمائید.





طبقه بندی: اعتقادی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389 | توسط : عیسی برادری | نظرات()