"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "


فلسفه حج نساء چیست؟

در پاسخ به این سؤال لازم است که اشاره شود در اعمال حج و عمره دوگونه فلسفه مطرح است فلسفه عام که در تمام اعمال حج و عمره جاری و ساری است و فلسفه خاصی که در یک عمل به خصوص قرار دارد. بنظر می آید که هدف اساسی اینگونه اعمال آن ست که انسان از غیر خدا ببرد، خود را از تعلقات مادی رها کند و از کثرت به وحدت برگردد. اگر گفته می شود که بعد از احرام 24 چیز بر تو حرام می شود مثلا نباید روابط زناشویی حلال داشته باشی نباید به آینه نگاه کنی و نباید...

بدان خاطر است که در این مانور و تمرین، یاد بگیری که می توانی برای خدا از حلال بگذاری تا چه برسد به حرام تمرین کنی که خود را نبینی و فراموش کنی و آنکه از خود بگذرد به خدا می رسد.

2- همه در زندگی خود بر دور چیزی طواف می کنند، گاهی انسان بر گرد زن و شهوت طواف می کند و گاهی برگرد مقام و گاهی برگرد مال و ... اما باید توجه داشت که این چرخش از نوع گرداب است که هر مقدار از زمان آن بگذرد انسان بیشتر گرفتار می شود و هر مقدار به حلقه های زیرین تر برسد، کارش سخت تر می شود و امیدی به نجاتش نیست و در نتیجه همین گرفتاری و دنیا محوری باعث خواهد شد که راه فهم او بسته شود و این است سرّ این نکته که قرآن می فرماید:«إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ ءَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ»کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‏کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی؛ ایمان نخواهند آورد.[i] 
«وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنینَ»[ii]. اما خداوند می خواهد در طواف این نکته را بیاموزد که همه کثرات باید به وحدت برگردند، باید از گرداب دنیا رهایی یابند و فانی در خدا گردند، همچون پروانه که برگرد شمع طواف می کند، برگرد خداوند و خانه اش و دستوراتش طواف کند و لحظه ای از آن فاصله نگیرد.

3- در طواف نساء بنظر می آید که از یک طرف بخاطر نیرومند بودن غریزة جنسی[iii] و لزوم رهایی انسان از این غریزه، و از طرف دیگر اهمیت مسائل جنسی و نقش اساسی آن در زندگی انسان مستقلاً طوافی تشریع شده است تا انسان با توجه و عنایت به این دستو دریابد که اولاً: رهایی از بند شهوت توجه ویژه و اعمال خاصی را می طلبد، طواف دیگری بر گردخانة خدا باید انجام گیرد تا بهره گیری جنسی بر انسان حلال گردد و ثانیاً خدا محوری اصلی است که حتی در بهره مندی از تمتعات دنیایی هم باید مورد توجه قرارگیرد یعنی بهره مندی از لذائذ دنیایی هم باید رنگ خدایی داشته باشد و صرفاً امر حیوانی تلقی نگردد، اول طواف بدور خانه خدا و آنگاه حلیت و جواز بهره مندی از تمتعات جنسی. و اینجاست که بهره مندی از لذائذ جنسی ارزشمند تلقی می شود و ثواب زیادی بر آن مترتب می گردد تا جائیکه در روایات آمده است که با ریخته شدن یک قطره آب غسل حلال خانه ای در بهشت برای غسل کننده ساخته می شود.[iv]


[i]سوره بقره آیه 6

[ii]سوره ذاریات، آیه 55

[iii] و لذاست که در روایات آمده است: در مکان خلوت با زنی اجنبیه خلوت نکن که سومی شما شیطان است.
حافظ چه زیبا گفته است:
قوت بازوی پرهیز به خوبان مفروش که در این خیل حصاری به سواری گیرند.

[iv] وسایل الشیعه ج2 ص 179 باب وجوب الغسل من الجنابه


منبع: پایگاه حوزه56115611





طبقه بندی: فلسفه احکام، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 10 آبان 1389 | توسط : عیسی برادری | نظرات()
نمایش نظرات 1 تا 30