"همیشه می توان تولدی دوباره داشت..به روز شدن شبهای یکشنبه "

دلیل به پا کردن کعبه؟
 ابوبصیر لیث مرادى از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده: تا زمانى که کعبه برپاست، دین نیز برپا و استوار است.

بناى کعبه براى چیست؟
عبدالله بن سنان از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که فرمود: اگر مردم حج را ترک کنند، بر رهبر واجب است که مردم را; چه بخواهند و چه نخواهند، به حج وادار کند; چرا که این خانه، براى حج قرار داده شده است.

از چه رو بیت الله در وسط زمین است؟
 محمّد بن سنان گوید: حضرت رضا(علیه السلام) در جواب مسائلى که از آن جناب سؤال کرده بودم، مرقوم فرمودند:

علّت قرار گرفتن بیت الله در وسط کره زمین، آن است که وسط زمین نقطه اى بود که از زیر آن زمین کشیده شده و هر بادى در دنیا از آن جا می وزد. سپس در مقام توضیح فرمودند:

زمین از زیر رکن شامى، اوّلین بقعه اى بود که در زمین قرار داده شد، خارج گردید، چه آن که رکن شامى وسط زمین است و بدین ترتیب اهل مشرق و مغرب در انجام فریضه حج با هم مساوى هستند.

1 . در متن عربى «انبطاح» آمده و شاید منظور مطلق دراز کشیدن براى خواب و نه لزوماً بر چهره باشد و احتمال هم دارد که این خوابیدن بر صورت، در آیین او مکروه نبوده است. و گفته شده که آن کنایه از استقرار بر زمین براى دعا و نه خواب است و گفته اند کنایه از رکوع و سجود طولانى در نماز است.

2 . در محاسن افزوده است: و آن را اعتراف قرار داد تا سنتى میان فرزندانش باشد و از این رو قربانى آورد.

3 . طریحى در مجمع البحرین گفته است: آن، مسجدى از مساجد مدینه است که روایت شده خورشید در آن براى امیرمؤمنان بازگشت.

4 . مجلسى مى فرماید: مشهورتر در وجه نامگذارى آن است که «فضح» یعنى شکستن و فضیح شرابى است که از خرماى نرسیده و شکسته تهیه مى شود و در جاهلیت، در نزدیکى هاى این مسجد شراب مى ساختند. از همین رو مسجد را بدین نام خواندند. اما فضیح به معناى نخل در کتب لغت ما موجود نیست و بعید نیست که نام نخل مخصوصى در آنجا بوده است و متن کافى این احتمال را تأیید مى کند که آورده است: به دلیل نخلى، فضیح نامیده شد.

 





طبقه بندی: فلسفه احکام، 
مطالب مرتبط: حوزه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1389 | توسط : عیسی برادری | نظرات()